Thursday, May 10, 2007

søøtbrød og kaffÆ


Skuffkak

Jeg har en venn som er mer enn normalt opptatt av kombinasjonen kaffe og kaker. Eller i hans ord kaffÆ og søøtbrød (eller kaffeÆnubbÆ om det er en liten kopp kaffe). Den uortodokse tegnsettingen og ortografien er for å markere at dette skal sies på langtrukkent trøndersk, og kaffÆ skal sies med relativt friskt volum på siste stavelsen.

Denne hangen til søtt tiltygg har delvis spredd seg til meg, og siden jeg er så opptatt av å kjempe for det gode, hender det at jeg baker. Alternativet har vist seg å bestå i rullekake fra butikken; dette skrekkelig produktet, som ikke smaker noe, men som har holdbarhet hermetikk verdig. Hvs jeg kjenner behov for noe søtt spiser jeg heller en spiseskje sukker enn et stykke rullekake fra et bakeri i Ruhrområdet. Seriøst

Siden søtbehovet ofte melder seg etter middag, og siden få ting overlever særlig lenge i min fryser, har det vært nødvendig å finne et par typer søtbrød som lar seg lage på en-to-tre.

Sisselkaker

Dette er en cookie som jeg har spist gjennom hele oppveksten. Oppskriften er fra moren til en barndomsvenninne, og den har levd en anonym tilværelse i min mors oransje oppskriftskartotek til jeg husket hvor gode kakene er for et par år siden. Siden har de vært på jevnlige besøk.

125 g smør
125 g sukker
2 ss melk
2 ss lys sirup
En god neve rosiner

225 g hvetemel
1 ts natron

Sett ovnen på 160 grader. Bland smør, sukker, melk, sirup og rosiner (bestem rosinmengden selv, jeg er veldig glad i rosiner og har store hender) i en kjele og smelt det på lav varme mens du rører. Ta av varmen. Bland natronet i melet, og bland dette med det varme. Sett kjeksene på en plate med litt mellomrom (de flyter ut i ovnen). Stek i ca 15 min. Det er viktig at de ikke stekes for lenge. De skal ikke bli sprø, men seige og gode. Oppbevar dem du ikke spiser med en gang i en kakeboks.

Madeleinekaker

Dette er en liten fransk formkake, som egentlig skal stekes i ovale former med ribber, som gir dem en spesiell form. Jeg bruker muffinsformer. Kakens opprinnelse er omdiskutert. Larousse Gastronomique (en slags matbibel) nevner både tilknytning til en fransk statsmann, Avice, som fikk den glimrende ideen å bake individuelle formkaker i Aspicfomer. Hvordan dette så skaffet dem navnet Madeleine sies det intet om. Men om det gjør at man kan kalle Madeleinekaker for en slags kakekabaret er jeg såre fornøyd.

En annen forklaring går ut på at kakene er oppkalt etter ei bondetuppe fra den franske byen Commercy, en kvinne hvis kaker en hertug Leszczynski var så heldig å smake i 1755, og dermed var det gjort.

Andreas Viestad i Dagbladet serverer en annen forklaring, som også bringer inn Marcel Proust i det hele.

Uansett opprinnelse, kakene er såre enkle å bake, og såre enkle å like.

100g smør
Saft av én stor sitron
½ ts salt
125 g sukker
3 egg + 1 plomme
125 g hvetemel
2 ts bakepulver

Sett ovnen på 180 grader. Smelt smøret, sett tilside. Bland sitornsaft, salt, sukker og egg godt sammen. Bland i det tørre, og bland i det smeltede smøret tilsist. Dette er viktig fordi varme får bakepulveret til å starte sin reaksjon, og det vil du helst skal skje i ovnen. Fyll muffins-, madeleine- eller andre passende former passe fulle (kakene hever litt), stek i ca 25 minutter, til de er gyldne og fine.

Skuffkak

Denne spiste jeg for første gang i dag. Oppskriften er fra min søtsakelskende venns mor, og er ganske herlig. En kopp er ca 2,3 dl. Jeg har lagt til litt salt ift den opprinnelige oppskriften, da salt i små mengder hever smaken på søtsaker.

1 l Kulturmelk
4 kopper sukker
6 kopper hvetemel
1 kopp smør
3 ts natron
1 pk kanel (tilsvarer ca fire solide ts)
1 ts salt

Sett ovnen på 180 grader. Smelt smør og bland alt sammen. Hell i en smurt langpanne og stek på nederste rille i 30-40 minutter.

Technorati Profile

No comments: