Monday, May 21, 2007

Gravlaks og potetsalat


Etter 17. mai satt jeg igjen med ganske mye gravlaks som jeg måtte bruke opp. Mange ser på gravlaks som en slags halvråtten laks. Dette er bare tull, den er støl. Gravet fisk har nemlig gått gjennom en melkesyrefermentering, og melkesyre kjenner de fleste fra kroppsøving. Raket fisk derimot er en slags halvråtten fisk, men likefullt godt.

Vanligvis pleier man servere gravlaks med en veldig søt sennepssaus og poteter. Det hadde jeg ikke spesielt lyst på idag, siden solen skinte (jeg forbinder sennepssaus veldig sterkt med jul). Derfor dekomponerte jeg gravlaks med poteter og sennepssaus, og endte opp med et herlig resultat.

Mye stygt kan sies om potetsalat fra butikken. Jeg kommer egentlig ikke på noe positivt, så alt som kan sies om den er negativt. For å slippe å spise vond mat lager jeg derfor potetsalat selv. Vanligvis gjør jeg den oljebasert, da de majones/rømmebaserte er vel tunge, særlig om sommeren. Dagens potetsalat er et unntak, som ble herlig lett, med en behagelig syresnert fra sennepen, som harmonerte godt med den søtlige fisken og sødmen i vårløken.

Potetsalaten fungerer selvsagt utmerket for seg selv, eller sammen med alskens grillmat.

- En bit gravlaks, fortrinnsvis lettgravd per pers

- Fire-fem små nypoteter
- Et par vårløk (gjerne av typen som er pæreformet nederst)
- To ss Creme Fraiche eller rømme
- En ts fin Dijonsennep
- En ts grov Dijonsennep
- Salt og pepper

Kok potetene i lettsaltet vann. Det tar 15-20 minutter avhegig av størrelse. Det siste minuttet legger du i snittet vårløk (da mister de det rå, skarpe preget og blir søte og fine). I mellomtiden blander du creme fraiche og sennep, smak til med salt og pepper. Del de kokte potetene i fine potetsalatbiter, med skall på og alt, og vend potet og vårløk inn i sausen. Stek laksen såvidt på begge sider i smør i en glovarm panne. Stekingen er kun for å få en annen overflate. Enkelt og greit. Og godt.

1 comment:

Anonymous said...

Fillern, nå ble jeg sulten igjen.