Thursday, June 7, 2007

En indre sydenreise




Av og til kan forbløffende små ting være i stand til å sende tankene et helt annet sted. Som her om dagen da jeg hadde laget middag, og lagt den opp for å ta et bilde av den til publisering. Kanskje var det duften av spisskummen og chili, kanskje var det en lett solbrenhet, kanskje var det den unormalt høye temperaturen ute – plutselig følte jeg meg hensatt til en restaurant i verdens nest største land, Syden.

For det er noe spesielt med Syden. Alle de varme og glade menneskene som alle jobber som servitører eller selgere, den alltid skinnende solen, gleden over å finne andre nordmenn, slik at man slipper å snakke med alle de andre og all den deilige maten. Alle disse tankene fløy gjennom hodet mitt mens jeg forsøkte å finne ut av hva som hadde trigget Sydenreseptorene i meg. For det var ett eller annet ved den vordende middag som gjorde meg hensatt til Sangria og Souvlaki.

Det kunne selvfølgelig være den deilige Tunisiske(Tunisia er et land litt sør i Syden, kjent for ørkenscenene i en av Star Warsfilmene) krydderblandingen Harissa, som jeg i en forenklet utgave hadde blandet inn i paneringen av min flatbankede nakkekotelett. Dristig å bruke en arabisk krydderblanding på svinekjøtt tenker sikkert mange nå, men jeg tar sjansen. Det kunne være tomatsalaten som brakte tankene til Sydens vugge, Italia, ja det kunne være veldig mye forskjellig.

Svaret fikk jeg ikke før jeg hadde tatt bilde av maten. Jeg hadde laget en middag som kunne sklidd rett inn på fotomenyene på restaurantene i Syden. Disse laminerte pamflettene fylt med falmede fotos av maten som serveres, slik at gjestene trygt kan plukke ut det som ser mest ut som noe man kunne spist i Norge, og slippe å spise rotter, maneter, hunder eller katter, slik som beboerne i Syden gjør.

Panerte nakkekoteletter

Paneringen gjør kotelettene deilige og sprø, slik en schnitzel skal være, samtidig som krydderet spiller opp under sydenpreget. Ihvertfall hvis du har vært i Tunisia.

Til to

- To nakkekoteletter
- En neve brødsmuler
- En ss spisskummen
- En ss hel sort pepper
- En ts chili
- Ett egg

Skjær av benet på kotelettene, bank de flate med noe tungt. Dette gjør at de stekes fortere. Rist krydderet i en tørr panne til det begynner såvidt å ryke, knus det i en morter eller liknende og bland med brødsmulene. Hell denne blandingen på en tallerken. Pisk egget så plomme og hvite er uatskillelige. Dypp kotelettene først i eggeblandingen, så i krydder/brødsmuleblandingen, og sørg for at den er rikelig dekket på alle bauger og kanter. Stek kotelettene i smør på relativt høy varme, et par minutter på hver side, slik at paneringen blir brun og sprø og koteletten gjennomstekt.

For den genuine sydenfølelsen serveres schnitzelen med tomatskiver med løkringer og en ts lett knust spisskummen, og en sitronbåt. På bildet er det også litt couscous med erter, slik at jeg skulle bli mett. Et åpenbart annetvalg i syden ville vært pommes frites.

No comments: