Monday, April 23, 2007

En slags ertesuppe

For noen dager siden gikk jeg til innkjøp av 1,8 kg bacon i skiver. Det var ikke noe spesielt godt bacon, vanlig Gilde, men helt ok til å bruke som pålegg. Siden det er begrenset hvor mye egg og bacon jeg orker å stappe i meg, prøver jeg å finne litt alternative bruksområder til det. Foreløpig har baconomelett vist seg som langt bedre kombinasjon av egg og bacon enn den tradisjonelle varianten, og ertesuppe er også god bruk av salt, røkt svinekjøtt.

Ertesuppe kan være mye forskjellig, fra friske, søte, grønne affærer med frosne selskapserter til de tyngre suppene laget av tørkede gule erter. Uvisst av hvilken grunn er denne tyktflytende, mettende suppelapskausen vanligvis blitt servert som forrett, før pannekaker, men den er så god at når man har vokst forbi nugattistadiet, trenger man ingen incentiver for å gafle i seg.

Det suverent beste resultatet får man om bruker salt svineknoke, restebein fra lammelår fungerer også bra, eller bacon. Bacon gir ikke den samme fylden som du får med en knoke (antakeligvis fordi bacon inneholder lite bindevev som omdannes til gelatin ved koking), men med 1,8 kg å bruke opp var det et godt alternativ.

Oppskriften er rørende enkel, men innebærer mye venting

Dette ble en passe porsjon til meg

- 100 g tørkede gule erter
- Fire skiver bacon
- En løk
- 1 ts timian eller oregano
- Salt, avhengig av baconet, smak til på slutten

Ha alt i en kjele, kok det til ertene har blitt møre, og jevnet suppen. Det tar rundt to timer, men det gjør ikke noe om den koker i tre, da blir den bare mer jevnet.

No comments: